به گزارش پایگاه خبری حیات به نقل از فارس، تعرفههای گمرکی جدید و سنگینی که از سوی رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، وضع شدهاند، میتواند یکی از سودآورترین بخشهای روابط تجاری آمریکا با چین، یعنی بخش خدمات، را به خطر بیندازند. این بخش همواره مازاد تجاری قابل توجهی را برای آمریکا ایجاد کرده است.بر اساس گزارش امروز خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ، طبق دادههای سال ۲۰۲۴، ایالات متحده از صادرات خدمات به چین، که شامل آموزش، گردشگری و خدمات سرگرمی میشود، مازادی معادل ۳۲ میلیارد دلار کسب کرده است. در حالی که صادرات خدمات آمریکا به سراسر جهان در مجموع به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار میرسد، تنشهای فزاینده تجاری باعث شدهاند چین نیز در چارچوب اقدامات تلافیجویانه خود، این حوزه را مورد هدف قرار دهد.
آموزش؛ در صدر اهداف چین
بلومبرگ مینویسد نزدیک به یکسوم از صادرات خدمات آمریکا به چین به حوزه آموزش مربوط میشود؛ بهویژه از طریق شهریهها و هزینههای زندگی حدود ۲۷۰ هزار دانشجوی چینی که در دانشگاههای ایالات متحده تحصیل میکنند. طبق آمار مؤسسه آموزش بینالمللی، این تعداد نسبت به دوران پیش از همهگیری کرونا که بیش از ۳۷۰ هزار نفر بود کاهش یافته، اما چین همچنان پس از هند در جایگاه دومین کشور دارای بیشترین دانشجوی بینالمللی در آمریکا قرار دارد.در همین راستا، وزارت آموزش چین در هفته جاری هشدار تازهای درباره مخاطرات امنیتی تحصیل در برخی ایالتهای آمریکا صادر کرده است. این هشدار پس از تصویب قانونی جدید در ایالت اوهایو منتشر شد و احتمالاً بخشی از پاسخ سیاسی چین به اقدامات اخیر واشنگتن تلقی میشود.
گردشگری؛ منبع درآمدی در معرض تهدید
گردشگری نیز یکی دیگر از منابع اصلی درآمد آمریکا از چین است. تعداد گردشگران چینی که به آمریکا سفر میکنند چندین برابر تعداد آمریکاییهایی است که به چین میروند. با این حال، درآمدهای حاصل از گردشگری همچنان کمتر از سطح پیش از همهگیری باقی ماندهاند. اکنون با تشدید تنشهای سیاسی، این بخش با فشار بیشتری مواجه است.دولت چین در ابتدای همین هفته به شهروندان خود نسبت به سفر به ایالات متحده هشدار داده و این هشدار میتواند باعث کاهش بیشتر سفرهای توریستی چینیها به آمریکا شود.
افت در خدمات مالی
در سال ۲۰۲۳، بانکها و شرکتهای بیمه آمریکایی در تعامل با چین مازاد تجاری ۲.۵ میلیارد دلاری ثبت کردند؛ رقمی که نسبت به اوج آن در سال ۲۰۱۹ که ۴.۳ میلیارد دلار بود، کاهش قابلتوجهی یافته است. به گزارش بلومبرگ، اشتیاق اولیه چین برای گشودن درهای اقتصاد خود به روی نهادهای مالی خارجی طی سالهای اخیر کاهش یافته است.امروزه بسیاری از بانکهای آمریکایی تمرکز خود را بر کاهش هزینهها و دوری از ریسکهای احتمالی گذاشتهاند؛ تغییری که تأثیر مستقیم بر حضور آنها در بازار چین گذاشته است.
خدمات فناوری و رایانش ابری
در بخش خدمات فناوری، بهویژه رایانش ابری، ایالات متحده همچنان مازاد تجاری خود را با چین حفظ کرده است. در سال ۲۰۲۳، شرکتهای آمریکایی مانند مایکروسافت و آمازون حدود ۱.۶ میلیارد دلار بیشتر از خدمات نرمافزاری و ابری به چین صادر کردهاند نسبت به واردات از این کشور.این حوزه همچنان یکی از معدود زمینههایی است که آمریکا در آن برتری خود را حفظ کرده، اما در عین حال در معرض تهدیدهای آتی نیز قرار دارد.
سرگرمی؛ قربانی جدید جنگ تعرفهها
اگرچه ایالات متحده همچنان مازاد تجاری در صادرات کتاب، فیلم و سریال به چین دارد، اما این شکاف در سال ۲۰۲۳ به پایینترین سطح خود در چهار سال اخیر رسید. این کاهش عمدتاً ناشی از افت صادرات سرگرمی آمریکا و افزایش واردات تولیدات چینی بوده است.طبق گزارش بلومبرگ، دولت چین در هفته جاری اعلام کرده که بهطور ملایم تعداد فیلمهای هالیوودی مجاز برای اکران در سینماهای چین را کاهش میدهد. این تصمیم بهطور مستقیم در واکنش به تعرفههای جدید گمرکی آمریکا تعبیر شده است.اداره فیلم چین در بیانیهای اعلام کرده است: «اقدامات نادرست دولت آمریکا در سوءاستفاده از تعرفهها علیه چین، بیتردید به کاهش علاقه مردم چین به تماشای فیلمهای آمریکایی منجر خواهد شد.»این اقدام باعث کاهش ارزش سهام شرکتهای بزرگ سرگرمی مانند دیزنی، وارنر بروس دیسکاوری و پارامونت گلوبال شده است.
نادیدهگرفته شدن نقش خدمات در مباحث سیاست تجاری
در شرایطی که بحثهای سیاست تجاری در واشنگتن اغلب حول محور کسری تجاری در حوزه کالا میان آمریکا و چین متمرکز است، نخستوزیر سنگاپور، لورنس وونگ، این هفته اظهار داشت که بخش خدمات در این مباحث «کاملاً نادیده گرفته شده است».بلومبرگ در پایان هشدار میدهد که تمرکز جدید چین بر بخش خدمات میتواند جبههای تازه در جنگ تجاری ایجاد کرده و فشار بیشتری بر بخشهایی وارد کند که شرکتهای آمریکایی برای حفظ مازاد تجاری خود به آنها متکی هستند.
نظر شما